- To historyczna inwestycja, na którą czekaliśmy bardzo długo. Nowy budynek, który zostanie wybudowany w miejscu zdewastowanego dworca, będzie wizytówką naszego miasta – mówi burmistrz Sokółki Ewa Kulikowska.
Obecnie na terenie sokólskiego dworca PKP prowadzone są prace rozbiórkowe. Za dwa lata w tym miejscu powstanie Gminne Centrum Przesiadkowe. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex S.A z Warszawy.
Gminne Centrum Przesiadkowe w Sokółce ma kosztować 36 mln 850 tys. 999 zł. Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład – z Programu Inwestycji Strategicznych wyniesie 26 mln 500 tys. zł, czyli 72% wartości inwestycji. Wkład Gminy Sokółka to 10 mln 350 tys. 999 zł, z czego prawie 3 mln zł to pieniądze ze sprzedaży sokólskiej spółki AGROMECH.
To nie jest zabytek
Inwestycja ma być gotowa za 42 miesiące od daty podpisania umowy, czyli w roku 2026.
Budynek dworca został przejęty od PKP przez poprzednich włodarzy Gminy Sokółka, kiedy burmistrzem był Stanisław Małachwiej. Burmistrz Sokółki Ewa Kulikowska wielokrotnie podejmowała próby zwrócenia tego obiektu PKP. Niestety, nie było to możliwe.
– Chciałbym podkreślić, że sokólski dworzec PKP – chociaż wybudowano w XIX wieku – nie został wpisany do rejestru zabytków. Wpłynęły na to prace wykonane w tym obiekcie w latach 60 i 70 minionego wieku, kiedy została zmieniona jego konstrukcja – wyjaśnił zastępca burmistrza Sokółki Adam Juchnik.
Nie tylko sam dworzec się zmieni
Realizacja Gminnego Centrum Przesiadkowego w Sokółce obejmie:
- przebudowę 3 kondygnacji budynku dworca PKP wraz z poddaszem użytkowym;
- zagospodarowanie terenu ok. 2 ha terenu miedzy torami i ulicą oraz od ronda do ronda;
- przestrzeń publiczna – plac miejski o charakterze reprezentacyjno-rekreacyjnym;
- zatoki autobusowe;
- wiaty przystankowe (4 szt.);
- parking ogólnodostępny na ok. 40 miejsc;
- zatoki TAXI;
- wiatę rowerową;
- małą architekturę (ławki, kosze, oświetlenie, kwietniki);
- zieleń (drzewa, krzewy, trawniki);
- przebudowę ulicy Kolejowej.
Sokólski dworzec PKP pochodzi z 2 poł. XIX wieku i jest częścią kolei warszawsko – petersburskiej. W 1853 roku ruszyła budowa linii kolejowej łączącej Warszawę z Petersburgiem. Inwestorem była spółka z kapitałem francuskim „Socjete des Chemius de Fer Russe”. Przy budowie pracował m.in. Bronisław Szwarce, późniejszy członek Centralnego Komitetu Narodowego w Powstaniu Styczniowym. 18 września 1862 roku po drodze żelaznej Warszawa – Petersburg przejechał pierwszy pociąg.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?