- Muszę przyznać, że byliśmy jednomyślni w tym werdykcie. Staraliśmy się możliwie wszystko dostrzec, zauważyć. Muszę powiedzieć, że jesteśmy pełni podziwu, dla tych działań, tych propozycji teatralnych, które mieliśmy obejrzeć. Wszystkie spektakle poruszają istotne dzisiaj tematy i problemy – mówiła Aleksandra Rembowska, przewodnicząca jury.
Nagrodę za reżyserię do przestawienia „Fortepian i tramwaje” otrzymała Natalia Lebedeva – The Theatre Puppets z Rosji. Nagrodę za scenografię do przedstawienia „Arabesco” Red Cloud Teatro de Marionetas, otrzymał Rui Rodrigues z Portugali. Nagrodę za muzykę do przedstawienia „Tutli – Putli. Kto jest dziki?” otrzymała Anna Stela i Marcin Liwień – Teatr Malabar Hotel z Polski.
Jury przyznało także 3 nagrody aktorskie. Doceniło: Vasily Probodyak za rolę w spektaklu „Pozłacane czoła” Grodno Puppet Theatre z Białorusi, Annemarie Twardawa za rolę w spektaklu „Army od Lovefuckers” Lovefuckers z Niemiec Zespół The theatre „Puppets” – Theatre ThreeFour za rolę w spektaklu „Fortepian i tramwaje”. Nagrodę specjalną zdobył Bread & Puppet Theatre z USA za kontynuowanie tradycji dzielenia się teatrem i chlebem.
Były też nagrody poza regulaminowe. Sekcja Teatrów Lalkowych ZASP Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji przyznała dyplom honorowy za bajeczną animację teatrowi Handbendi Bruduleikus z Islandii. Nagrodę Szarego Widza ufundowaną przez Annę Jakubowską otrzymał teatr La Societa della Civietta and Nano & Aroosak – z Włoch i Iranu.
Podczas tegorocznej edycji zaprezentowało się 14 teatrów z 12 krajów takich jak Stany Zjednoczone, Iran, Włochy, Portugalia, Rosja, Łotwa, Niemcy. W części konkursowejwzięło udział 14 spektakli, dodatkowe 4 zostały wykonane w ramach wydarzeń towarzyszących festiwalowi.
Motywem przewodnim Walizki były szeroko pojmowane “Przemiany”. Jak mówi Rembowska, jury zwracało przede wszystkim uwagę na sztukę lalkarską i sztukę animacji, poszukującej, ale i łączącej tematykę sporu.
Zwycięzki spektakl “Złoty Koń” Lativia Puppet Theatre z Łotwy to przeniesiona na pola szachownicy okrutna gra przedstawiająca zmagania śmiałków o rękę królewskiej córki Saulceryty. Cała koncepcja spektaklu jest oparta na przeciwieństwach dobra i zła, światła i ciemności, władzy i poddaństwa, nadziei i beznadziejności, tylko główny bohater Antinš zdoła w swojej prostodusznej otwartości doprowadzić do nieoczekiwanego zakończenia gry.
Filip Chajzer o MBTM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?