Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sposób na sukces w SP 10 w Łomży

Robert Orzechowski
Urząd Miasta w Łomży
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży uczestniczy w projekcie „Uwaga! Sposób na sukces” współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej.

Jest to program w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Jest to projekt wdrażający Innowacyjny Program Nauczania, który pozwala dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, stymulować i wspierać rozwój uwagi słuchowej. Projekt obejmuje ponad 1100 dzieci uczęszczających do 88 klas z 71 szkół w całej Polsce.

Innowacyjny program edukacji wczesnoszkolnej przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, realizujących założenia podstawy programowej kształcenia ogólnego. Uwzględnia on potrzeby dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (trudność w uczeniu się, mózgowe porażenie dziecięce, autyzm, zespół Downa), dzieci z zaburzeniami mowy (zaburzenia rozwoju mowy i języka, dyslalia, jąkanie) oraz dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Prowadzona w ramach projektu terapia Metodą Tomatisa jest nieinwazyjnym programem obejmującym stymulację dźwiękową, trening audiowokalny oraz konsultacje. Metodę opracował francuski otolaryngolog i foniatra Alfred Tomatis, który zajmował się zaburzeniami słuchu u osób pracujących w hałasie i zauważył, że osoby z niedosłuchem mają problemy z kontrolowaniem swojego głosu i mowy, co wpływa na jakość głosu i wyrazistość mowy. Tomatis zaobserwował, że u niektórych osób, mimo braku zaburzeń słuchu, występują podobne zaburzenia słuchu i mowy. Wydawało się, że osoby te nie słyszą precyzyjnie swojego głosu i mowy, zatem nie potrafią ich dobrze kontrolować.

Tomatis wysunął więc hipotezę, że istnieją dwie funkcje układu słuchowego. Pierwszą z nich jest słyszenie, czyli odbiór dźwięków przez narząd słuchu. Drugą jest słuchanie (inaczej uwaga słuchowa), czyli proces przetwarzania i interpretacji odebranych dźwięków. Słyszenie jest procesem biernym i zależy od tego czy narząd słuchu jest nieuszkodzony. Słuchanie jest natomiast procesem czynnym, polegającym na przyjmowaniu i rozróżnianiu dźwięków, które są dla nas istotne i jednoczesnym odrzucaniu innych.

Zaburzenia słuchania mogą dawać podobne objawy jak zaburzenia słuchu (niedosłuch), np. osoba z zaburzeniami słuchania może wymagać kilkukrotnego powtarzania poleceń lub mylić podobnie brzmiące słowa. Słuchanie jest umiejętnością, którą można ćwiczyć. Przykładem jest nauka języka obcego, podczas której uczymy się wsłuchiwać i odróżniać dźwięki, które nie występują w naszym języku ojczystym. Tomatis odkrył, że umiejętność słuchania wpływa na przyswajanie języka, jakość głosu i mowy, koncentrację uwagi, uczenie się, a nawet czynności motoryczne i relacje społeczne.

Terapię metodą Tomatisa można stosować jako metodę wspomagającą m.in. w dysleksji, trudnościach szkolnych, zaburzeniach koncentracji, ADHD, autyzmie, zaburzeniach głosu i mowy, nauce języków obcych oraz jako metodę wspomagającą rozwój i potencjał jednostki.
Najczęstsze efekty terapii to poprawa koncentracji uwagi, lepsza kontrola własnego głosu i mowy, poprawa wyników w nauce, motywacja do wypowiadania się, poprawa umiejętności muzycznych, większa dojrzałość, lepsza koordynacja ruchowa. Po terapii następuje poprawa między innymi w „słuchaniu ze zrozumieniem”, „czytaniu ze zrozumieniem”, jakości uczenia się oraz koncentracji. Trening wspomaga rozwój mowy – zarówno w zakresie języka ojczystego, jak i języków obcych. W sposób widoczny zmniejsza się nadwrażliwość słuchowa i następuje rozwinięcie zdolności komunikacyjnych.

Szkoła Podstawowa nr 10 w Łomży w trwającym trzy lata projekcie, obejmującym nauczanie w klasach I-III, będzie brała udział drugi rok z rzędu. Objęta nim jest jedna klasa integracyjna, w której uczy się 18 osób. W ramach projektu klasa otrzymała materiały papiernicze, sprzęt umuzykalniający (instrumenty muzyczne), zaś dzieci na każdy rok nauczania otrzymują bezpłatnie podręczniki do nauki przedmiotów podstawowych (bez języka angielskiego i informatyki).Terapią Metodą Tomatisa w pierwszej klasie objętych było 12 uczniów. Terapia ta będzie kontynuowana w klasie trzeciej. Natomiast w nadchodzącym roku szkolnym wszyscy uczniowie klasy objętej programem będą mieli dodatkowy przedmiot – logorytmikę. Na prowadzenie tych zajęć, w ramach Projektu „Uwaga! Sposób na sukces”, szkoła otrzymała laptop, projektor multimedialny wraz z tablicą i oprogramowaniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grupę krwi u człowieka można zmienić, to przełom!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lomza.naszemiasto.pl Nasze Miasto