Via Baltica. Łomżyński fragment trasy S61 do ponownego przetargu

JBa
Po zakończeniu okresu zimowego, w ciągu którego możliwe było przygotowywanie się do rozpoczęcia prac, wykonawca nie poczynił żadnych postępów.
Po zakończeniu okresu zimowego, w ciągu którego możliwe było przygotowywanie się do rozpoczęcia prac, wykonawca nie poczynił żadnych postępów. GDDKiA Oddział w Białymstoku
Choć całym korytarzem od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, mieliśmy pojechać przed końcem 2021 roku, na budowie najważniejszego fragmentu obwodnicy Łomży, wraz z 1200 metrowym mostem nad Narwią, niewiele się wydarzyło. I wygląda na to, że nie szybko się coś zmieni. Będzie nowy przetarg, a podpisanie umowy z wykonawcą ma nastąpić dopiero w 2022 roku.

Chodzi o budowę 13 km odcinka od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno” oraz niemal 7 km drogi krajowej nr 64 od węzła Łomża Północ do miejscowości Elżbiecin. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powiadomiła o odstąpieniu od umowy z winy wykonawcy - włoskiej firmy TOTO.

- Odstąpienie od umowy nastąpi za 14 dni i jest efektem nienależytej mobilizacji w zakresie sprzętu, personelu i słabego tempa w zawieraniu umów z podwykonawcami. Firma TOTO nie reagowała też na wezwania do rozpoczęcia realizacji robót

- przekazał w piątek 14 maja Rafał Malinowski z Oddziału w Białymstoku.

I dodał, że po przeprowadzeniu inwentaryzacji i opracowaniu dokumentów, jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony nowy przetarg.

Władze miasta od lat zabiegały o tę kluczową dla Łomży inwestycję.

- Jest to wiadomość niepokojąca, gdyż każdy rok bez obwodnicy sprawia znaczące utrudnienia da mieszkańców, gdzie ulicami miasta przetaczają się tysiące TiRów na dobę. Powoduje to znaczny hałas, emisję spalin i degradację łomżyńskich ulic - przekazują urzednicy ratusza.

- Takie informacje mogą też wpłynąć na decyzje inwestycyjne firm, które planują rozpocząć działalność na terenie miasta, jak i rozrzerzyć istniejącą - dodają.

- Szczuczyn konkurencyjny dla Łomży, który ma już zrobione odcinki trasy, będzie 4 lata przed nami. W bizesie to przepaść - mówi radny Dariusz Domasiewicz.

Jego zdaniem to właśnie od obwodnicy Łomży, jako najtrudniejszego odcinka powinna zaczynać się inwestycja.
- Rozumiem, że inne odcinki były po prostu tańsze, a tu brakowało pieniędzy - stwierdza.

Umowa na obwodnicę Łomży została podpisana

Via Baltica. Umowa na obwodnicę Łomży podpisana (zdjęcia, wideo)

Obwodnica Łomży, część Via Baltiki

Przetarg na obwodnicę Łomży ma już swoją historię. Pierwszy ogłoszono w marcu 2017 roku. Po prawie 9 miesiącach, spośród 11 oferentów, wybrano najtańszą ofertę ( 443 mln zł) firmy Impresa Pizzarotti. Wybór zakwestionowało konsorcjum PORR S.A. z Unibep S.A. W styczniu 2018 roku Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie w zakresie doświadczenia personelu i kazała GDDKiA powtórne zbadanie wybranej oferty. Po uzupełnieniu dokumentów ponownie wykonawcą została włoska firma. Jednak tym razem to właśnie włosi odwołali się do KIO, argumentując że ich oferta jest już nieważna. W związku z czym, 27 marca 2018 r. KIO umorzyła postępowanie, a GDDKiA unieważnił wybór. Pod koniec czerwca tego samego rok drogowcy ogłosili, że to TOTO S.p.A, która zaproponowała kwotę 525,6 mln złotych jest nowym wykonawcą obwodnicy. Od tego wyboru także wpłynęło odwołanie, które zostało odrzucone przez KIO. W efekcie - 11 października 2018 r. - podpisano umowę.

Łomża. Długo wyczekiwane obiekty będą oficjalnie otwarte i t...

Pierwszy etap realizacji obwodnicy to opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. I choć czas uzyskiwania się wydłużył za sprawą kolizji z inwestycją prowadzoną przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich na drodze wojewódzkiej nr 645 w rejonie miejscowości Kupiski Nowe, firma TOTO nie zakończyła sporządzania niezbędnych do prowadzenia prac dokumentów.

- Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, recepty wykonania betonów oraz programy zapewnienia jakości powinny zostać wykonane do końca lutego 2020 r. Na terenie budowy udało się jedynie przeprowadzić rozpoznanie saperskie, a Lasy Państwowe wykonały wycinkę drzew

- informuje Malinowski.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stefan Kłos

Czyli w 2024-25 ruch ciężarowy zniknie z Łomży.

Dodaj ogłoszenie