Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Via Baltica. Wojewoda wydał decyzję na łomżyński odcinek drogi S61 [zdjęcia]

Jba
W czwartek (12.11) wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, która obejmuje budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła „Łomża Zachód” (z węzłem) do węzła „Kolno” (bez węzła) o długości prawie 13 km, budowę odcinka drogi krajowej nr 64 na odcinku od węzła „Łomża Północ” do Elżbiecina o długości ok. 6,2 km oraz drogowych obiektów inżynierskich i niezbędnej infrastruktury technicznej na terenie gmin: Łomża, Miasto Łomża i Piątnica.

Chodzi o ostatni odcinek drogi ekspresowej S61 położony na terenie województwa podlaskiego, który jest fragmentem międzynarodowej drogi Via Baltica.

Zakres robót budowlanych obejmuje:

- budowę dwujezdniowej (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku) drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła „Łomża Zachód” (z węzłem) do węzła „Kolno” (bez węzła),
- budowę jednojezdniowej drogi krajowej nr 64 na odcinku od węzła „Łomża Północ” do Elżbiecina,
- budowę trzech węzłów,
- przebudowę i rozbudowę istniejących dróg publicznych,
- budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, zjazdów, zatok autobusowych, placów do zawracania, wjazdów awaryjnych i przejazdów awaryjnych,
- budowę systemu odwodnienia powierzchniowego i wgłębnego,
- budowę ogrodzenia drogi ekspresowej S61 i drogi krajowej nr 64,
- budowę przepustów, także pełniących funkcję przejść dla zwierząt,
- budowę obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej i drogi krajowej, w tym obiektów pełniących funkcję przejść dla zwierząt oraz obiektów inżynierskich nad drogą ekspresową i drogą krajową,
- budowę kanalizacji deszczowej oraz zbiorników wodnych wraz z urządzeniami podczyszczającymi,
przebudowę i budowę koryta cieku naturalnego i rzek wraz z umocnieniem brzegów,
budowę urządzeń ochrony środowiska (ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, urządzeń oczyszczających – separatory, przejść dla zwierząt średnich/dużych, przepustów/przejść ekologicznych dla zwierząt małych/płazów),
- przebudowę i budowę oświetlenia drogowego,
- budowę kanału technologicznego wzdłuż drogi ekspresowej i drogi krajowej,
- przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej (sieci elektroenergetycznych niskiego i średniego napięcia, sieci teletechnicznych, sieci wodociągowych, drenaży).

Czytaj też: Via Baltica. Drogowcy zabierają bunkier z drogi ekspresowej

- Budowa tego ostatniego odcinka trasy Via Baltica na terenie województwa podlaskiego jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych. Jego główne cele to: poprawa społecznej, ekonomicznej i rzestrzennej spójności z krajami Unii Europejskiej na poziomie lokalnym i regionalnym, zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa, poprawa warunków ruchu (przepustowość, zmniejszenie strat czasu) oraz zapewnienie komfortowego i szybkiego przejazdu wszystkim użytkownikom projektowanej drogi - podaje Podlaski Urząd Wojewódzki

Chodzi również o zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni, spełniających kryteria dopuszczenia ich dla przejazdu pojazdów ciężkich, zmniejszenie uciążliwości oddziaływań na środowisko ze wględu na hałas, zanieczyszczenia powietrza oraz wód powierzchniowych.

Czytaj też Pierwszy asfalt na drodze Stawiski - Szczuczyn [zdjęcia]

Premier Mateusz Morawiecki na terenie budowy odcinka S61 Ost...

S61 korytarz transportowy Via Baltica

Droga realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”. Na etapie projektowania, czy - fizycznie, w budowie, jest ponad 200-kilometrowa droga ekspresowa S61. To „kręgosłup” całego międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą).

S61 przebiega przez województwo mazowieckie, podlaskie i warmińsko - mazurskie. Odcinki S61 na terenie woj. podlaskiego stają się stopniowo rzeczywistością. Do użytkowanego od końca 2014 roku fragmentu obwodnicy Augustowa, dołączyła - oddana do użytku 13 kwietnia 2019 roku - obwodnica Suwałk oraz - od 14 maja bieżącego roku - druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna.

Tempo prac na innych odcinkach sprawia, że w II połowie przyszłego roku gotowe będą kolejne trzy części S61 o łącznej długości przeszło 51 km (Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn). Z pozostałych podlaskich odcinków S61 w budowie są jeszcze dwa fragmenty: Suwałki - Budzisko oraz Łomża Południe - Łomża Zachód.

Z kolei odcinek Łomża Zachód - węzeł Kolno ma już wydaną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Również pod koniec 2020 roku ma być złożony wniosek o wydanie ZRID na odcinek Podborze - Śniadowo. Oddanie do ruchu całej S61 w woj. podlaskim zaplanowane jest w 2023 roku.

Via Baltica. Pierwszy asfalt na drodze Stawiski – Szczuczyn....

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lomza.naszemiasto.pl Nasze Miasto