Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poseł widzi stację kolejową Łomża w Sieprzutach lub Starych Kupiskach (zdjęcia, wideo)

PG
Poseł Lech Kołakowski zaprezentował swój wariant przebiegu linii kolejowej Warszawa - Giżycko przez Łomżę.
Poseł Lech Kołakowski zaprezentował swój wariant przebiegu linii kolejowej Warszawa - Giżycko przez Łomżę. PG
Łomża została wpisana na mapę 10 szprych, które zostaną wybudowane w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według posła Lecha Kołakowskiego na stacji Łomża będzie stawało Pendolino.

- Jesteśmy jedynym byłym miastem wojewódzkim, które nie ma połączenia kolejowego ze stolicą. Jesteśmy biała plamą i pora to zmienić - mówił podczas wczorajszej konferencji, dotyczącej budowy linii kolejowej z Warszawy do Giżycka.

Po raz pierwszy informacja o tym, że kolej na Mazury pobiegnie przez Łomżę, pojawiła się jeszcze w czasie jesiennych wyborów samorządowych. Ogłosił to podczas spotkania w PWSIiP wiceminister infrastruktury Mikołaj Wilde. Plan zakłada, że z racji budowy Centralnego Portu Łomża zostanie ponownie włączona do systemu kolejowego. Dzięki temu, w regionie powstanie 150 km torów, które umożliwią dojazd do Warszawy (1h 23 minuty), Ostrołęki (18 minut), Pisza (22 minuty) i Giżycka (58 minut). Ten fragment ma wybudować powołana przez CPK spółka. Według wstępnych planów pociąg przez stację Łomża miałby jeździć w 2027 roku.

Zdaniem Kołakowskiego “Rail Mazury” powinna biec częściowo wzdłuż Via Baltici, ale jej nie przecinać, bo niesie to ze sobą zbyt duże koszty. Zaproponował swój wariant pięciu odcinków realizacyjnych. Linia kolejowa biegłaby z Ostrołęki do Łomży przez Rzekuń, Kurpie Dworskie, okolice Tarnowa do Sierzput, gdzie mogłaby powstać stacja Łomża. Dalej do miejscowości Pęza tory biegłyby wzdłuż ekspresówki, a następnie odbijałyby do Małego Płocka i wzdłuż DK 63 do Kolna. Stamtąd linia mijała by Wincentę, Jeże, Pisz, Snopki, Orzysz, aż połączyłaby się w miejscowości Grajwo z linią do Giżycka.

Czytaj też Łomża na kolejowej mapie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Odcinek 1: Ostrołęka - Łomża
Proponuje się, aby od Rzekunia (Ostrołęki) nowa linia przez ok. 7 km biegła śladem istniejącej linii kolejowej nr 36 Ostrołęka-Łapy. Początek nowej linii kolejowej proponuje się zlokalizować na wysokości miejscowości Kurpie Dworskie. Dalej linia prowadzi w okolicach miejscowości Tarnowo. W okolicach miejscowości Sierzputy Stare linia kolejowa będzie przecinała drogę nr 61 i będzie dochodziła do projektowanej (w fazie realizacji) drogi ekspresowej S61 tzw. Via Baltica. W tym miejscu w okolicach miejscowości Sierzputy Młode proponuje się zlokalizować Dworzec Kolejowy Łomża. Odległość Łomży od dworca kolejowego wyniesie ok. 3 km do rogatek miasta i około 7 km do centrum Łomży. Taka lokalizacja dworca kolejowego będzie wysoce zadowalająca zarówno z punktu widzenia możliwie najkrótszego przebiegu nowej linii kolejowej, jak i mieszkańców zarówno Łomży i okolic. Dworzec Kolejowy Łomża pełnił będzie rolę centrum przesiadkowego, gdyż w pobliżu zlokalizowany będzie węzeł drogi ekspresowej S61 tzw. Via Baltica.

Odcinek 2: Łomża – Kolno
Na odcinku od miejscowości Sierzputy Stare do miejscowości Pęza linia kolejowa będzie przebiegała równolegle do przebiegu nowej drogi ekspresowej S61 (obwodnica Łomży). Wariant ten, z przejściem przez rzekę Narew został uznany za najmniej szkodliwy z punktu widzenia uwarunkowań środowiskowych. Następnie linia kolejowa na wysokość miejscowości Pęza będzie odbijała w kierunku miejscowości Mały Płock, przecinając drogę krajową nr 63 i omijając Mały Płock w odległości ok. 4 km od strony wschodniej. Dalej linia będzie przebiegała wzdłuż dk 63 dochodząc do 5 km na wschód od Kolna.

Odcinek 3: Kolno – Jeże
Linia kolejowa będzie wg załączonych planów mijała Kolno od strony wschodniej. W Kolnie proponuje się zlokalizować dworzec kolejowy, co przyczyni się do obsłużenia większej populacji oraz wzmocni atrakcyjność miasta z punktów widzenia inwestorów. Dalej linia kolejowa biegnie w kierunku miejscowości Wincenta.

Odcinek 4: Jeże – Pisz
Od miejscowości Wincenta na historycznej granicy z Prusami Wschodnimi, proponuję, aby nowa linia kolejowa przebiegała w korytarzu zlikwidowanej w 1945r. linii kolejowej Jeże – Pisz. Przebieg linii jest równoległy do dk nr 63 i przebiega w jej pobliżu. Starym śladem linia powinna przebiegać do okolic miejscowości Pisz, gdzie po przecięciu drogi nr 58 połączy się z istniejącą linią kolejową Olsztyn-Ełk.

Odcinek 5: Pisz – Orzysz
W Piszu obecnie jest modernizowana linia kolejowa oraz dworzec, co przyczyni się do ograniczenia wydatków finansowych w ramach projektu. Dalej linia będzie przecinała ponownie drogę nr 58 w okolicach miejscowości Snopki i dalej będzie biegła w korytarzu zlikwidowanej w 1945 r. linii kolejowej Pisz - Orzysz. Przebieg linii jest równoległy do dk nr 63 i przebiega w jej pobliżu. Starym śladem linia powinna przebiegać do samego Orzysza.

Odcinek 6: Orzysz – Giżycko
W Orzyszu modernizacji wymagał będzie istniejący dworzec kolejowy. Dalej linia będzie przecinała drogę nr 16, zaś następnie w okolicach miejscowości Grądy będzie odbijała w kierunku miejscowości Pianki i dalej biegła w korytarzu zlikwidowanej po II Wojnie Światowej linii kolejowej Orzysz - Giżycko. W okolicach miejscowości Grajewo linia kolejowa będzie łączyła się z istniejącym śladem kolejowym i biegła w kierunku Dworca Kolejowego Giżycko.

Poseł poinformował, że przetarg na stadium wykonalności powinien zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. - Ta kolej będzie motorem rozwoju regionu. To szansa, którą musimy wykorzystać – mówi Kołakowski.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lomza.naszemiasto.pl Nasze Miasto